«سمت» پیشگام در عرضه کتاب درسی دانشگاهی در رشتۀ باستانشناسی
به گزارش روابط عمومی «سمت»، سمینار علمی «واکاوی آموزش میراث فرهنگی با رویکرد باستانشناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران» از سلسله نشستهای میراث فرهنگی در ساختار آموزشی وزارت آموزش و پرورش با سخنرانی دکتر محمدرضا سعیدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. دکتر سعیدی در سخنرانی خود با عنوان «آموزش باستانشناسی در نظام آموزش و پروش ایران: گذشته، حال و آینده»، باستانشناسی را علم مطالعه گذشتۀ انسان و به عبارتی دانش مشاهده گذشتۀ انسان در زمان حال معرفی کرد و افزود: «هرچند باستانشناسی نسبت به بسیاری از علوم عمر کمتری دارد ولی از آنجا که با ذوق سلیقه و علاقه و کنجکاوی آدمی همراه است خود را در دل انسان جای داده است.» وی در ادامه به توضیح آموزش باستانشناسی در دو مقطع زمانی پیش از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و با اشاره به برخی مستندات، نخستین فارغالتحصیلان باستانشناسی معرفی کرد و درخصوص منابع درسی مورد استفاده آنها گفت: «آنچه مسلم است از همان بدو تاسیس رشتۀ باستانشناسی منابع درسی این رشته با محدودیت فراوان مواجه بود و به احتمال زیاد دانشجویان از جزوات درسی استفاده میکردند.»
دکتر سعیدی در بیان شرایط رشته باستانشناسی پس از انقلاب گفت: «با تاسیس دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۰ زمینههای توسعه آموزش عالی با تربیت استادان متخصص شتاب بیشتری یافت.» وی در ادامه افزود: «گسترش رشته باستانشناسی چنان شد که تا سال ۱۳۹۷ در ۲۴ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، آزاد و غیرانتفاعی در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و از سال ۱۳۷۸ به بعد در مقطع دکتری پذیرش دانشجو انجام میشود.»
دکتر سعیدی که از سالها قبل مدیریت گروه تخصصی باستانشناسی «سمت» را بر عهده دارد به تولیدات علمی-آموزشی این گروه اشاره کرد و گفت: از ۹۰ عنوان چاپ شده در این گروه، ۱۵ عنوان به مباحث مشترک در سه گرایش، ۱۲ عنوان در گرایش باستانشناسی اسلامی، ۱۸ عنوان در گرایش باستانشناسی پیش از تاریخ و ۲۶ عنوان در گرایش باستانشناسی تاریخی است؛ افزون بر اینکه ۱۹ عنوان نیز در اصول و مبانی باستانشناسی است.
این عضو هیئت علمی «سمت» در پایان سخنان خود به تبیین ضرورت آموزش باستانشناسی در مدارس پرداخت و آن را در چهار ساحت توسعه صنعت گردشگری، صیانت آثار تاریخی، کار آفرینی و تولید علم بومی بررسی کرد.
نظر شما :