بسط علوم انسانی و اسلامی زمینهساز رسیدن به تمدن نوین اسلامی
به گزارش روابط عمومی «سمت»، دکتر مهدویزادگان، رئیس سازمان «سمت» در آیین افتتاحیۀ چهارمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری، به ایراد سخنرانی پرداخت. دکتر مهدویزادگان، هفتۀ پژوهش را مغتنم دانست؛ زیرا به بهانۀ این رویداد «پژوهش»، خود موضوع پژوهش قرار میگیرد. ایشان در ادامه افزود: «امروزه پرداختن به علوم اسلامی و انسانی بیش از پیش ضرورت دارد؛ زیرا بدون بسط علوم انسانی و اسلامی، نائل شدن به تمدن نوین اسلامی ممکن نخواهد بود.» ایشان در ادامه به تعریف اصطلاح «پژوهشهای تعلیمی» پرداخت و گفت: «پژوهشهای تعلیمی، آن دسته از پژوهشهایی هستند که درصدد تولید آثاری است که نوعی آموزش را در بر دارد؛ مصداق امروزی این دست پژوهشها کتابهای درسی دانشگاهی است.» دکتر مهدویزادگان، در ادامه به تبیین جایگاه والای کتاب درسی در توسعة علوم اسلامی و انسانی پرداخت و گفت: «در گذشته اکثر کتابها به نیّت استفاده به عنوان منبع آموزشی به رشتۀ تحریر در نمیآمد، بلکه نوشته میشد و بعد در حوزههای علمی جایگاه و رتبۀ محتوای آموزشی را پیدا میکرد. اما امروز آثار درسی دانشگاهی از همان ابتدا به نیّت استفاده آموزشی به رشتۀ تحریر درمیآیند.» به گفته رئیس سازمان مطالعه و تدوین، کتاب درسی از چنان اهمیتی برخوردار است که شاخصهها و ممیزههایی را برای آن درنظر گرفتهاند. همین امر سبب میشود ما در تألیف و تهیة کتاب درسی این استانداردها و شاخصهها را مدّ نظر داشته باشیم. ایشان در ادامه به توضیح پنج شاخصة ثابت در کتاب درسی پرداخت؛ از جمله اینکه: کتاب درسی باید در ابتدا و انتهای آن رشتة علمی باشد؛ به این معنا که ضمن استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی آن رشته، آغازگر پژوهشهای بعدی نیز باشد. از دیگر ویژگیهای کتاب درسی، توانایی در ایجاد مسئله، جمع دو جنبۀ نظری و تعلیمی و توجه به تربیت ذهن پژوهشگر را برشمرد و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه داد.
گفتنی است سازمان «سمت»، در چهارمین همایش علوم انسانی - اسلامی با برگزاری ده نشست حضور فعال دارد.
نظر شما :