بیانیه اعضای هیئت علمی و کارکنان و بسیج اساتید و کارکنان سازمان «سمت» در محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱ کد : ۶۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۴۷۸
همزمان با راهپیمایی سراسری ملت غیور ایران، اعضای هیئت علمی، کارکنان، بسیج اساتید و کارکنان سازمان «سمت» در محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه بیانیه‌ صادر کرد.
بیانیه اعضای هیئت علمی و کارکنان و بسیج اساتید و کارکنان سازمان «سمت» در محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه

رژیم غاصب و نامشروع اسرائیل از زمان پیدایش در سال ۱۹۴۸ تا کنون مرتکب نقض‌های متعدد موازین حقوقی بین‌المللی نسبت به مردم فلسطین و سایر کشورهای عضو جامعه بین‌المللی شده است: تجاوز به سرزمین و اشغال طولانی مدت، نقض اصول و موازین بنیادین حقوق بین‌الملل بشردوستانه از جمله اصول تفکیک، ضرورت و تناسب از طرق مختلف مانند ساخت دیوار حائل، شهرک‌‌سازی و جابه‌جایی جمعیت خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، نقض موازین حقوق بین‌الملل بشر از جمله حق بر حیات، حق بر تعیین سرنوشت، حق بر رفت و آمد آزادانه، حق بر شغل، حق بر مسکن، حق بر سلامت و بهداشت و به طور خاص، حقوق کودکان نقض شده است.

سیاهه این نقض‌ها در اسناد مختلف بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی در محکومیت و بی‌اعتبار دانستن اقدامات انجام شده از سوی این رژیم و همچنین، تصمیم محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری در نظر مشورتی سال ۲۰۰۴ در خصوص ابعاد مختلف غیرقانونی ساخت دیوار حائل در سرزمین‌های اشغالی همواره به صورت ترجیع‌بند درسال‌های متمادی حیات این رژیم تکرار شده است. نقدهای همیشگی کمیته‌های مختلف حقوق بشری، گزارشگران شورای حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی حقوق بشری بر سیاست‌ها و عملکرد رژیم صهیونیستی، گواهی بر غیرقانونی بودن تمامی اقداماتی است که این رژیم از زمان پیدایش خود تا کنون در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام داده است. بر اساس گزارش تفصیلی یکی از همین نهادها، رژیم غاصب اسرائیل به واسطه در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویکردهای تبعیض‌آمیز نسبت به جمعیت فلسطینی و حتی جمعیت ساکن خود در مناطق اشغالی به عنوان یک رژیم آپارتاید شناخته شده است.

در بحران اخیر غزه در سال ۲۰۲۳ همچون بحران‌های مشابهی که رژیم متجاوز اسرائیل در این سرزمین در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ به واسطه عملیات‌های نظامی گسترده و سنگین رقم زد، نقض‌های متعدد حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در حال ارتکاب است. در حالی که آنچه که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با عملیات بازدارندۀ حماس به سرزمین‌های اشغالی روی داد، اقدامی در راستای اعمال اصل حق تعیین سرنوشت مردم تحت اشغال خارجی و همین‌طور، اعمال حق تعیین سرنوشت برای مقابله با رژیم آپارتایدی است که در قالب یک سیاست از سوی رژیم متجاوز اسرائیل نسبت به مردمان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی اعمال شده است. واکنشی که متجاوزان صهیونیست در قالب دستاویزهایی مانند دفاع مشروع از آن سخن می‌گوید و در یک ماه جاری شاهد آن هستیم، با الزامات حقوق بین‌الملل فاصله دارد.

شدت نقض‌های ارتکابی از سوی رژیم غاصب اسرائیل در غزه به حدی است که سخن گفتن از ارتکاب جنایت ژنوسید یا نسل‌­کشی مردمان این خطه به عنوان شنیع‌ترین و فجیع‌ترین جنایت بین‌المللی، گزافه نخواهد بود. در این میان، جنایات دیگری همچون جنایت علیه بشریت در قالب قتل، ریشه‌کن کردن، انتقال اجباری جمعیت، آپارتاید، شکنجه، اذیت و آزار و همین‌طور، جنایات جنگی در قالب نقض‌های فاحش حقوق بشردوستانه همچون کشتن، ایراد عامدانه رنج قابل توجه یا آسیب جدی به جسم و روان و نقض‌هایی چون برقراری حمله عامدانه با علم به این که زیان‌های جانبی بر جان غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامی به بار می‌آورد، در حال ارتکاب است.

اعضای هیئت علمی، کارکنان، بسیج اساتید و کارکنان سازمان «سمت» امید آن دارند اعضای جامعه بین‌المللی به خصوص کشورهای مسلمان با اتخاذ همگرایی هرچه بیشتر در این خصوص، نسبت به فعال‌سازی سازوکارهای حقوقی بین‌المللی برای مجبورساختن رژیم اشغالگر قدس به توقف جنایات و تجاوزگری­هایش و غزه و احقاق حقوق از دست­رفتۀ ملت مظلوم فلسطین اقدام نمایند.

کلید واژه ها: بیانیه سازمان سمت غزه


نظر شما :