آسیب‌شناسی روانی (جلد۲) منتشر شد

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰ کد : ۶۰۹ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۱۷۴۵
کتاب «آسیب‌شناسی روانی (جلد۲)» تالیف دکتر علی فتحی‌آشتیانی، دکتر طاهره الهی و دکتر شیما حیدری از سوی سازمان سمت در ۳۹۸ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۲۱۳ هزار تومان منتشر شد.
آسیب‌شناسی روانی (جلد۲) منتشر شد

«آسیب‏‌شناسی روانی» از جمله موضوع‌های جذاب و مورد علاقۀ دانشجویان و یکی از پرطرف‌دارترین مباحث روان‏شناسی است؛ چون در این درس مباحثی مطرح می‌شود که مبتلا به همۀ افراد جامعه است. همه دوست دارند درک درستی از رفتار، افکار، ادراک، احساسات و علایق خود و دیگران داشته باشند. به علاوه همه دوست دارند بدانند چه رفتاری بهنجار و طبیعی و چه رفتاری نابهنجار و بیمارگونه است. افزون بر آن همه دوست دارند با علل و عوامل بروز رفتار نابهنجار آشنا شوند. همچنین همه دوست دارند بدانند اگر به دلایلی مبتلا به مشکلات روان‏‌شناختی شدند، چه کار باید بکنند و چه اقداماتی باید انجام دهند. بنابراین موضوع آسیب‏‌شناسی روانی شناخت فرد از خود، اطرافیان خود و دیگران از ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است. درس آسیب‏‌شناسی روانی یکی از درس‌های اصلی در دورۀ کارشناسی روان‏شناسی و یکی از درس‌های اصلی و تخصصی در همۀ گرایش‌های رشتۀ روان‏شناسی، به ویژه گرایش روان‏شناسی بالینی در کارشناسی ارشد است. به علاوه در بسیاری از رشته‌های دیگر مثل مشاوره، مددکاری اجتماعی، پرستاری، پزشکی، و روان‏پزشکی جزو دروس اصلی است.
امتیازات این کتاب به اجمال عبارتند از:

۱)    اکثر کتاب‌های آسیب‏‌شناسی روانی موجود در ایران، ترجمه‌ از منابع خارجی است و کتاب تألیفی با توجه به مقتضیات جامعۀ ایران در دست نیست. در این اثر سعی شده است محتوای مطالب هر فصل با یافته‌ها و نتایج پژوهش‌های داخلی و بومی مرتبط و تلفیق شود و خوانندگان با وضعیت آسیب‌‏شناسی روانی در ایران آشنا شوند.

۲)    تلاش شده است به موضوع‌های تشخیصی مرتبط با فرهنگ توجه شود و به تفاوت‏های فرهنگی و حتی در خرده‏‌فرهنگ‌ها، به ویژه در فرهنگ ایران، پرداخته شود.

۳)    افزون بر آن سعی شده تا در معرفی هر یک از اختلالات، ضمن ارائۀ شرح حال نمونه‌ای بالینی، به توصیف بیماری، ملاک‌های تشخیصی بر اساس DSM-5، همه‏گیرشناسی، موضوع‌های تشخیصی مرتبط با فرهنگ، اختلال‌های افتراقی، اختلال‌های همایند، سبب‌‏شناسی و رهنمودهای درمانی پرداخته شود.

۴)    همچنین تلاش شده تا از زیاده‏گویی و اطناب پرهیز و نکات ضروری و مهم در هر فصل ارائه شود.

۵)    استفاده از معادل‌های فارسی مناسب برای واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی و یکدستی و یکنواختی در استفاده از این معادل‌ها در سراسر متن، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

۶)    به منظور کمک به خواننده برای برداشت اجمالی و کلی از محتوای فصل، در پایان هر فصل، خلاصه‌ای از آن فصل همراه با واژه‌های کلیدی ارائه می‏‌شود.

۷)    ضمناً برای درک بهتر و بیشتر مطالب و محتوای هر یک از فصل‌ها، سعی شده است با ارائۀ جدول‌ها، نمودارها و شکل‌ها این مهم حاصل شود.

۸)    همچنین تلاش شده با تنظیم نمایۀ موضوعی و نمایۀ واژه‌ها در انتهای کتاب، به دانشجویان، خوانندگان و محققان گرامی برای دستیابی سریع‌تر به مطالب کتاب کمک شود.

جلد اول این اثر شامل ۸ فصل بود. این فصول شامل کلیات آسیب‏‌شناسی روانی، روش تحقیق، نشانه‏‌شناسی، اختلالات اضطرابی، اختلال وسواسی ـ اجباری و اختلالات مرتبط، اختلالات مرتبط با ضربه و عوامل تنیدگی‏‌زا و اختلالات شخصیت بود. 
جلد دوم در ادامۀ فصل‌های جلد اول، شامل فصل‌های نهم تا پانزدهم است که مباحث اختلالات افسردگی، اختلالات دوقطبی، اختلالات نشانۀ جسمانی، اختلالات تجزیه‌ای، اختلالات خوردن، اختلالات خواب، اختلالات طیف اسکیزوفرنیک را شامل می‌شود. در ادامه به محتوای هر یک از فصل‌ها اشاره می‌شود.

علاقمندان برای تهیه کتاب حاضر می‌توانند اینجا را ببینند. گفتنی است این کتاب صدوهفدهمین عنوان از آثار چاپ شده از سوی گروه تخصصی روانشناسی «سمت» است. علاقمندان برای کسب اطلاع بیشتر از سایر آثار این گروه می‌توانند اینجا را مشاهده نمایند.

همچنین برای تهیه جلد(۱) می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.

کلید واژه ها: سازمان سمت روان‌شناسی آسیب‌شناسی روانی جلد (۲)


نظر شما :