رایزنی «سمت» با مدیران وزارت «عتف» برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۷ کد : ۵۰۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۱۱۷
رئیس سازمان «سمت» و معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت «عتف» و معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارتخانه در جلسه‌ای راهکارهای ارتقای فعالیت‌های بین‌المللی را بررسی کردند.
رایزنی «سمت» با مدیران وزارت «عتف» برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، حجت‌الاسلام دکتر داود مهدوی‌زادگان رئیس «سازمان مطالعه و تدوین» در جلسه‌ای با حضور معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت «عتف» و معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی این وزارتخانه به بررسی ابعاد مختلف همکاری «سمت» و «عتف» برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی پرداخت.

رئیس «سمت» در این جلسه تاکید کرد: وزارت «عتف» می‌تواند «سمت» را بازوی خود در دیپلماسی علمی بداند. فعالیت در عرصه بین‌الملل از اولویت‌های «سمت» است و از این رو سازمان تصمیم دارد تا در سال جدید فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش دهد. 

دکتر مهدوی‌زادگان افزود: «سمت» برای رسیدن به اهداف بین‌المللی خود به ارتباطات و اطلاعات وزارت «عتف» در خصوص مراکز علمی دانشگاهی خارجی به ویژه کشورهای منطقه نیاز دارد همچنان که تولید کتاب درسی دانشگاهی مورد نیاز مراکز علمی خارج از کشور، نیازمند یک نیازسنجی دقیق در این زمینه است که بدون حمایت وزارت «عتف» انجام این نیازسنجی بسیار دشوار است.

رئیس «سمت» با اشاره به این نکته که وزارت «عتف» می‌تواند ارتباط «سمت» با دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های کشورهای منطقه را تسهیل نماید افزود: در سفر هیأت‌های علمی سایر کشورها که در ارتباط با وزارت «عتف» به ایران می‌آیند می‌توان برنامه‌ای نیز به بازدید از «سمت» و آشنایی با فعالیت‌های آن اختصاص داد همچنین بسیار مطلوب است که در مذاکرات با هیأت‌های علمی خارجی، وزارت «عتف» به عنوان یک نهاد بالادستی همکاری با سازمان «سمت» به عنوان یک مرکز علمی که عهده‌دار تأمین منابع و کتاب‌های درسی و کمک‌درسی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و اسلامی است را به طرف‌های خارجی توصیه نماید. 

دکتر مهدوی‌زادگان با اشاره به معضل کمبود بودجه «سمت» حل این معضل را با حمایت‌های مادی و معنوی نهادهای بالادستی ممکن دانست و به‌عنوان یک راهکار دیگر برای گسترش فعالیت‌های بین‌المللی عنوان کرد: می‌شود از ظرفیت طلبه‌هایی که در ایران تحصیل می‌کنند استفاده کرد تا پس از بازگشت به کشور خود، با معرفی آثار ایرانی به جامعه علمی کشورشان بتوانند از این آثار به عنوان منبع درسی در سیستم آموزشی آن کشور بهره ببرند. 

دکتر محمدزاده عطار معاون همکاری‌های علمی و سازمان‌های تخصصی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت «عتف» در این جلسه با اعلام نمود این مرکز آماده هرگونه همکاری با «سمت» در عرصه بین‌الملل است.

دکتر عطار با یادآوری این نکته که در تولید کتاب باید به سلیقه و نیاز مخاطبان توجه نمود، افزود تولید، ترجمه و چاپ دستوری کتاب بی‌فایده است. کتاب خوب کتابی است که در یک بستر آزاد خریدار داشته باشد، چنین کتابی علاوه بر آنکه ارزشمند است قطعاً درآمدزا نیز خواهد بود.

این مقام وزارت «عتف» در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: موضوع دیگری که بسیار مورد توجه وزارت «عتف» است، هم‌افزایی مراکز و سازمان‌ها است تا بتوان از ظرفیت‌ها و امکانات نهادها و مراکز جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور به بهترین شکل بهره‌برداری نمود. اگر این هم‌افزایی در داخل کشور به خوبی صورت گیرد، خود به خود در خارج از کشور نیز به خوبی انجام خواهد شد.

آقای غلامحسین‌زاده مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی «سمت» نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های بین‌المللی سازمان از ابتدا تاکنون خاطر نشان کرد: اکثریت فعالیت‌های بین المللی «سمت» در حوزه چاپ کتاب اعم از تألیفی و ترجمه‌ای تقاضا محور بوده‌‌اند.

این مدیر «سمت» پیشنهاد کرد: معرفی و بازدید از «سمت» و دستاوردهای آن در برنامه هیأت‌های علمی خارجی بویژه کشورهای همسایه و محور مقاومت که در همکاری با وزارت «عتف» به ایران می‌آیند، گنجانده شود و این امر مستلزم آن است که پیش از سفر هیات خارجی، موضوع به طریق مناسب به «سمت» اعلام شود تا اقدامات مقتضی صورت گیرد.

وی افزود: در تفاهم‌‌نامه‌های وزارت «عتف» با دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارجی بویژه کشورهای همسایه و محور مقاومت، می‌توان بندی با این مضمون گنجانده تا به طرف خارجی توصیه شود که در زمینه تولید و چاپ کتاب علمی‌_دانشگاهی و تبادل اطلاعات و انتقال فناوری چاپ و نشر (نسخه چاپی و الکترونیک) با «سمت» همکاری نمایند. 

غلامحسین‌زاده ادامه داد: پیشنهاد می‌شود وزارت «عتف» در اعزام هیأت‌های کاری و علمی به خارج از کشور بویژه کشورهای همسایه و محور مقاومت با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های «سمت»، نماینده‌ای از «سمت» را در ترکیب این هیأت‌ها قرار دهد. همچین یکی از درخواست‌های ما این است که حوزه بین‌الملل وزارت «عتف» مساعدت‌های لازم را برای تسهیل در صدور مجوز برای سفرهای نمایشگاهی، کاری و علمی هیأت‌های اعزامی «سمت» به خارج از کشور توسط نهادهای ذیربط را به عمل آورد.

 

در پایان جلسه حاضران از نمایشگاه آثار سازمان «سمت» در عرصه بین‌الملل بازدید و توضیحات لازم برای معرفی کتاب‌ها به بازدیدکنندگان ارائه شد.

کلید واژه ها: سازمان سمت مدیریت همکاری های علمی و بین المللی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت «عتف»


نظر شما :