برگزاری کارگاه آموزشی «نظریه‌های یادگیری و الگوهای آموزشی»

۳۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۱ کد : ۴۸۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۸۴
به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، کارگاه آموزشی با عنوان «نظریه‌های یادگیری و الگوهای آموزشی» در «سمت» برگزار شد.
برگزاری کارگاه آموزشی «نظریه‌های یادگیری و الگوهای آموزشی»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی، روز سه‌شنبه بیست‌ونهم آذر به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش، کارگاه آموزشی با عنوان «کتاب درسی دانشگاهی و تسهیل یادگیری (نظریه‌های یادگیری و الگوهای آموزشی)» را برگزار کرد. دکتر طالب زندی عضو هیئت‌علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم اسلامی و انسانی «سمت» در رشته تکنولوژی آموزشی، مدرس این کارگاه برای اعضای هیئت علمی و علاقه‌مندان بود.

دکتر زندی به عنوان مقدمه به ابعاد شش‌گانه کتاب درسی اعم از ساختاری، آموزشی و یادگیری، روانشناختی، فرهنگی، زبانی و نگارشی و گرافیکی اشاره کرد و با تمرکز بحث خود بر بعد آموزشی و یادگیری کتاب درسی دانشگاهی، در ابتدا به تشریح نظریه‌های یادگیری رفتارگرایی، شناخت‌گرایی، سازنده‌گرایی و ارتباط‌گرایی پرداخت و در ادامه با مطرح کردن این سوال: کتاب درسی دانشگاهی؛ انتقال یا ساخت دانش؟ دلالت‌های نظریه‌های یادگیری چهارگانه برای طراحی کتاب درسی دانشگاهی را بیان کرد. ایشان دیدگاه "انتقال دانش" را مبتنی بر نظریه‌های رفتارگرایی و تا حدودی شناخت گرایی دانست و بیان کرد که بر اساس این دیدگاه، کتاب درسی مخزن محتوا محسوب می‌شود. سپس، با تاکید بر دیدگاه "ساخت دانش" مبتنی بر نظریه‌های یادگیری سازنده‌گرایی و ارتباط‌گرایی، کتاب درسی دانشگاهی را ابزاری برای تسهیل یادگیری و ساخت دانش معرفی کرد که ضمن فراهم کردن شرایط یادگیری و ترغیب فعالیت‌های مستلزم همیاری و همکاری یادگیرندگان برای تسهیل یادگیری، با زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی آنان سازگار بوده و میان محتوای کتاب درسی و مسائل دنیای واقعی ارتباط برقرار می‌کند. در پایان به بعضی عناصر آموزشی اثربخش در طراحی کتاب‌های درسی دانشگاهی اشاره کرد.

کلید واژه ها: هفته پژوهش نظریه‌های یادگیری دکتر طالب زندی


( ۱ )

نظر شما :