نشست علمی روش‌های پژوهش و انواع علوم اجتماعی در جهان اسلام در «سمت»

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۸ کد : ۴۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۳۴
نشست علمی روش‌های پژوهش و انواع علوم اجتماعی در جهان اسلام با حضور دکتر یحیی بوذری‌نژاد، رییس پردیس البرز دانشگاه تهران در «سمت» برگزار شد.
نشست علمی روش‌های پژوهش و انواع علوم اجتماعی در جهان اسلام در «سمت»

به گزارش روابط‌عمومی «سمت»، این نشست با هماهنگی کانون بسیج اساتید «سازمان مطالعه و تدوین» و با دعوت از دکتر یحیی بوذری‌نژاد رییس پردیس البرز دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر بوذری‌نژاد در این نشست به تشریح نسبت روش‌های پژوهشی که در جهان اسلام بوده و تاثیراتی که بر دانش اجتماعی مسلمین در تاریخ تمدن اسلامی گذاشته پرداخت.

بوذری‌نژاد در ابتدا به بیان تقسیم‌بندی علوم از منظر ابونصر فارابی پرداخت و آن را با تقسیم‌بندی ارسطو مقایسه کرد. همچنین به اختلافات میان دیدگاه ابن سینا و فارابی پرداخت. بوذری‌نژاد در ادامه صحبت‌هایش به توضیح دیدگاه جابری پرداخت و بیان کرد: از نظر جابری آنچه باعث شده تا جهان اسلام نسبت به غرب عقب باشد، تفاوت روش در جهان اسلام و جهان غرب است. از نظر جابری عقلانیت یونانی که نماد بارزش فلسفه و برهان است تمدن‌ساز می‌شود. جابری سمبل عقل عربی را فقه معرفی می‌کند و از دوره جدید به عنوان دوره تکنولوژی و تکنیک یاد می‌کند.
بوذری‌نژاد دو علم اجتماعی و دو دانش اجتماعی در جهان اسلام را بنا شده بر آراء و نظرات فارابی و سپس ابن خلدون معرفی کرد و سپس به توضیح آن پرداخت.
در پایان این نشست علمی تعدادی از حاضران در این نشست به بیان سئوالات و دیدگاههای خود پرداختند.

مشروح سخنان آقای دکتر بوذری‌نژاد بزودی و از طریق سایت سازمان «سمت» در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.


( ۱ )

نظر شما :