یادداشتی از دکتر داود مهدوی‌زادگان سرپرست «سمت»

ضرورت جهاد تبیین و حمایت جامعه دانشگاهی از اصلاحات اقتصادی

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۳۹۲ اخبار یادداشت
تعداد بازدید:۳۹۲۹
دکتر مهدوی‌زادگان: سازمان «سمت» به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی به پیروی از فرمایش ولی فقیه و همگامی با دولت انقلابی و ملت شریف، وظیفه خود می‌داند که ظرفیت معنوی و علمی‌اش را در به ثمر رساندن برنامه اصلاح اقتصادی آیت‌الله رئیسی بسیج کند.
ضرورت جهاد تبیین و حمایت جامعه دانشگاهی از اصلاحات اقتصادی

اقتصاد ایران از پیش از انقلاب اسلامی ناسالم و غیرعلمی پایه‌گذاری شده است و رفته رفته به اقتصادی بیمار تبدیل گشته است. نسخه پیچی‌های سطحی نگرانه و بعضاً دیکته شده نهادهای بین‌المللی نظام سلطه نه تنها این بیماری را بهبود نکرد بلکه وضعیت را بدتر کرد. آخرین نسخه درمانی‌های غیرعلمی طرح ارز ۴۲۰۰ تومان معروف به ارز جهانگیری است که ابتکار آن از دولت لیبرال مسلک تدبیر است. آثار منفی این ایده خیلی زود معلوم گشت. از سویی بیماری اقتصاد شدت گرفت و به بیماری مزمن تبدیل گشت. از سوی دیگر، گشایشی در زندگی مردم ایجاد نکرد بلکه مردم در خرید کالاهای اساسی مشمول این طرح اثر جدی و نمایانی را احساس نکردند. از سوی دیرتر، قدرت افسادگری دلالان و ابر سرمایه‌داری لجام گسیخته نو کیسه که فرصت استفاده انحصاری از رانت ارزی پیدا کرده‌اند، بسیار بیشتر شد. ثروت نامشروعی که اینان از این طریق به دست آوردند، قدرت بی‌سابقه خنثی‌سازی و مداخله در تصمیمات اصلاحی دولت و بر هم‌زدن تعادل بازار و زندگی عادی مردم را برای آنان بوجود آورده است.

اکنون نابسامانی و عدم سلامت اقتصاد ایران در آستانه غیرقابل تحملی رسیده است. بطوری که سالم‌سازی اقتصاد بر دولت‌ها واجب و ضروری گشته است. لکن پرداختن به این امر مهم نه فقط به همت عالی و شجاعت و عزم جدی دولت بلکه به حمایت ملی همه اقشار جامعه نیاز دارد. و دقیقاً به همین خاطر، دولت‌های پیشین، اهتمام چندانی در ورود به این مساله مهم از خود نشان نداده‌اند. آنها یا از فقدان آن عزم جدی و شجاعت عالی رنج می‌بردند و یا باور چندانی به حمایت‌های مردمی نداشتند. اما اکنون به نظر می‌رسد دولت مردمی آیت‌الله رئیسی از این دو ضعف اساسی به دور است. ایشان برای جراحی عمیق اقتصادی هم شجاعت و توان خطرپذیری را همراه خود ساخته است و هم باور عمیق دینی به حمایت ملی و مردمی را دارد. بی‌جهت نیست که برای ارزیابی برنامه اصلاح یارانه‌ها در صبح جمعه به میدان شهر می‌رود و بدون حاجب و دربان مستقیماٌ با مردم گفتگو می‌کند.

 بی‌تردید ایمان دینی بالا و جوان بودن دولت مردان آیت‌الله رئیسی در اقدام به چنین کار اصلاحی بزرگ ملی موثر است. و دقیقاً به همین خاطر، دولت سیزدهم برای اصلاح همیشگی و بنیادین اقتصاد بیمار به حمایت معنوی همه اقشار جامعه نیازمند است. چنانکه ولی فقیه در دیدار اخیرشان با کارگران بر این امر تأکید فرمودند: "امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ی اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمّی است و احتیاج به کمک همه دارد؛ یعنی همه‌ی دستگاه‌ها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه ان‌شاءالله باید به دولت کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند" (بیانات: ۱۹/ ۲/ ۱۴۰۱).

اما در میان قشرهای مختلف اجتماعی، جامعه دانشگاهی در حمایت معنوی و علمی از اقدام اصلاحی دولت نقش بی‌بدیلی دارد. زیرا دانشگاهیان بیش از هر قشر دیگری بر لزوم جراحی اقتصاد و ساماندهی آن واقف‌اند. آنان با راه انداختن جهاد تبیین از سویی می‌توانند مردم را به ضرورت چنین کاری آگاه و همراه سازند و از سوی دیگر، در آسیب‌شناسی و ارزیابی انتقادی کار می‌توانند همیار علمی خوبی برای دولت باشند. از این رو، امروز حمایت معنوی و علمی جامعه دانشگاهی از یک کار اصلاحی بزرگ اقتصادی بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده است. منزلت و جایگاه اجتماعی و علمی دانشگاهیان مجالی برای تنها گذاشتن دولت مردمی در انجام این اقدام بزرگ اصلاحی باقی نمی‌گذارد. باید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و موسسات علمی در این جهاد تبیین مشارکت گسترده‌ای داشته باشند تا ملت شریف برای همیشه از نابسامانی اقتصادی رهایی پیدا کنند و در مسیر مسئولیت تاریخی خود؛ یعنی شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی قرار گیرند. 

سازمان سمت به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی به پیروی از فرمایش ولی فقیه و همگامی با دولت انقلابی و ملت شریف، وظیفه خود می‌داند که ظرفیت معنوی و علمی‌اش را در به ثمر رساندن برنامه اصلاح اقتصادی آیت‌الله رئیسی بسیج کند. انشاالله
(۲۶/ ۲/ ۱۴۰۱)

کلید واژه ها: دولت اقتصاد حمایت حمایت معنوی جهاد تبیین اصلاحات اقتصادی دکتر مهدوی زادگان دکتر داود مهدوی‌زادگان


( ۳ )

نظر شما :