جلسه نقد و بررسی کتاب «ذخیره و بازیابی اطلاعات» برگزار شد

۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۸۸
دفتر برگزاری نشست‌های علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» در راستای بهره‌مند شدن از نظر اساتید برجسته درمورد آثار منتشره سازمان، نشست نقد و بررسی کتاب ذخیره و بازیابی اطلاعات را برگزار کرد
جلسه نقد و بررسی کتاب «ذخیره و بازیابی اطلاعات» برگزار شد

تعدادی از اساتید این حوزه از جمله، لاله صمدی، سپیده فهیمی‌فر و محسن حاجی زین العابدینی،  به دعوت دفتر برگزاری نشست‌های علمی پژوهشکده «سمت»، در این جلسه بعنوان منتقد حضور یافتند و به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود راجع به کتاب پرداختند.
در این نشست که دبیری علمی آن را عبدالرضا نوروزی چاکلی بر عهده داشت، محمد حسن‌زاده نویسنده کتاب«ذخیره و بازیابی اطلاعات» پس از شنیدن نظرات منتقدین پیرامون اثر خود توضیحاتی ارائه کرد.
حسن‌زاده ضمن تشکر از مسئولین برگزار کننده این نشست و سازمان «سمت» و ابراز خشنودی از همکاری خود با «سمت» برای چاپ این کتاب، از عوامل فنی و علمی سازمان قدردانی کرد
او همچنین در توضیح رویکرد کتاب خود با اشاره به این که در این اثر سعی شده به خود مفهوم ذخیره و اطلاعات پرداخته شود، افزود: « ذخیره و بازیابی اطلاعات» یکی از ارکان اساسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است که به اشکال مختلف نزدیک به نیمی از دروس دوره کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا با این مفهوم عجین هستند. معمولا بسیاری از مباحث ذخیره و بازیابی اطلاعات را در ارتباط با نرم افزارها می‌بینیم و برخی مباحث را نیز در قالب تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها به ذخیره و بازیابی اطلاعات ارتباط می‌دهیم اما خود ذخیره و بازیابی اطلاعات به عنوان یک کُل همیشه مورد غفلت واقع می‌شود»
لازم به ذکر است، این کتاب برای دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش های مدیریت اطلاعات و مدیریت کتابخانه های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس (ذخیره وبازیابی اطلاعات) به ارزش 2 واحد تدوین شده است.
در مورد اهمیت این کتاب می‌توان گفت ساختارهای ثابت در نظام‌های ذخیره و بازیابی اطلاعات هرچند به بازیابی اطلاعات کمک می‌کند، اما شکاف دانشی کاربر و منابع اطلاعات موجود در پایگاه داده نظام را پر نمی‌کند. در نظام ذخیره و بازیابی اطلاعات دانش‌مدار، مدارک براساس نیاز کاربران سازماندهی می‌شود و هر کاربری می‌تواند اصطلاح‌نامه و مجموعه مدارک اختصاصی داشته باشد. در این نظام، رابط کاربر و نیاز اطلاعاتی مقوله‌هایی شناختی هستند و این ارتباط به موفقیت در پاسخگویی به نیاز اطلاعاتی بستگی دارد. نویسنده با دستیابی به آخرین یافته‌ها در حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات، فصلی را نیز به بررسی روند رو به رشد تحقیق و پژوهش در این زمینه اختصاص داده است. 
این کتاب 344 صفحه‌ای در 15 فصل به همت سازمان سمت منتشر شده و علاوه بر نسخه چاپی، نسخه دیجیتال آن نیز در سامانه سمتا شامل سایت به نشانی( http://samta.samt.ac.ir/content/17374 ) و نرم افزارکتابخوان اختصاصی سمت عرضه شده است.
 

کلید واژه ها: ذخیره و بازیابی اطلاعات


نظر شما :