نشست علمی «جنبه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی دانشگاهی»

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۷ کد : ۶۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۷۹۱
نشست علمی «جنبه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی دانشگاهی» برگزار شد.
نشست علمی «جنبه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی دانشگاهی»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، نشست علمی «جنبه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی دانشگاهی» همزمان با هفته پژوهش و با همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه سال ۱۴۰۲ توسط دکتر طالب زندی عضو هیأت علمی گروه علوم رفتاری پژوهشکده، با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده «سمت» به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. 
دکتر طالب زندی در این نشست ضمن ارائه تعریف از کتاب درسی و کتاب درسی دانشگاهی گفت: «کتاب‌های درسی دانشگاهی به دلیل ماهیت آموزشی آنها، تفاوت‌های قابل توجهی با کتاب‌های غیر درسی دارند. این نوع کتاب‌ها به دلیل دارا بودن وجوه مختلف، مستلزم این هستند که فرایند طراحی و تولید آنها با دقت نظر و ملاحظه جنبه‌ها و مؤلفه‌های چندگانه‌ای همراه باشد. ایشان کتاب درسی دانشگاهی را یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دستیابی به اهداف آموزشی و برنامه درسی مصوب در رشته‌های مختلف معرفی کردند که بخش قابل توجهی از دانش مورد نیاز آن حوزه تخصصی در یک سطح خاص را برای دانشجویان و اساتید فراهم می‌کند. این رسانه آموزشی از این نظر هم برای مربیان و هم برای یادگیرندگان حائز اهمیت است که به مربیان می‌گوید چه چیزی و با چه نظم و ترتیبی آموزش داده شود، و نیز به یادگیرندگان کمک می‌کند تا بدانند در یک سطح خاص چه چیزی را باید یاد بگیرند.
دکتر زندی در پایان جنبه‌های کتاب درسی دانشگاهی را براساس آخرین مطالعات انجام‌شده شامل جنبه‌های محتوایی، آموزشی، ارزش‌سازانه، زبانی و نگارشی، گرافیکی، و ساختاری معرفی کرد که ارزشیابی هر کدام از آنها با استفاده از تعریف شاخص‌های متناسب در آن زمینه انجام می‌گیرد.

کلید واژه ها: هفته پژوهش جنبه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی دانشگاهی دکتر طالب زندی


( ۲ )

نظر شما :