برگزاری نشست علمی «جنایت‌های بین‌المللی علیه کودکان ازدیدگاه جرم‌شناسی جنگ (با تأکید بر جنایت نسل‌زدایی)»

۲۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰ کد : ۶۷۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۷۸
نشست علمی «جنایت‌های بین‌المللی علیه کودکان ازدیدگاه جرم‌شناسی جنگ (با تأکید بر جنایت نسل‌زدایی)» برگزار شد.
برگزاری نشست علمی «جنایت‌های بین‌المللی علیه کودکان ازدیدگاه جرم‌شناسی جنگ (با تأکید بر جنایت نسل‌زدایی)»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، نشست علمی «جنایت‌های بین‌المللی علیه کودکان ازدیدگاه جرم‌شناسی جنگ (با تأکید بر جنایت نسل‌زدایی)» همزمان با هفته پژوهش و با همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در روز ‌شنبه ۲۵ آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده «سمت» به صورت مجازی و حضوری برگزار شد. 
در آغاز این نشست دکتر مهرداد رایجیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی به معرفی تقسیم‌بندیهای جرم بین‌المللی پرداخت و جرم‌ شناسی جنگ را یکی از حوزه‌های جدید مطالعاتی معرفی کرد که از میانۀ دهۀ دوم هزارۀ سوم (یعنی سال‌های ۲۰۱۷ بدین سو) برای مطالعه و بررسی رابطۀ میان دو پدیدۀ «جرم» و «جنگ» مفهوم‌سازی شده است. وی در ادامه به معرفی محورهای اصلی جرم شناسی جنگ پرداخت و گفت انواع آن عبارتند از جرم‌شناسیِ جنگ‌های جهانی اول و دوم؛ نسل زدایی‌های رخ داده در سده‌های ۲۰ و ۲۱؛ و جرم شناسی تروریسم به ویژه پس از رخداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱. از میان این سه حوزه، موضوع بحث ما، متمرکز بر دومین محور با تأکید ویژه بر نسل‌زدایی کودکان است.
این عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در ادامه یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جامعۀ جهانیِ معاصر را تصویبِ کنوانسیونِ نسل‌زدایی در ۱۹۴۸ بیان کرد و نسل‌زدایی را هر یک از اَعمالِ ارتکابیِ خاصی شامل کشتنِ اعضای آن گروه؛ وارد کردنِ آسیبِ شدیدِ بدنی یا روانی به اعضای آن گروه؛ تحمیل کردنِ عمدیِ شرایطی برای زندگی، که بتوان برآورد کرد به نابودیِ فیزیکیِ کامل یا جزئیِ آن گروه می‌انجامد معرفی کرد. دکتر رایجیان در ادامه سخنان خود به نمونه‌های آشکار این اعمال از سوی رژیم اسرائیل نسبت به فلسطینیان پرداخته و این‌گونه گفت: «کودکانِ فلسطینی در نتیجۀ این اَعمالِ مجرمانۀ نامستقیم، درد و رنج‌های بزرگی را کشیده‌اند، و بزه‌دیدۀ نسل‌زدایی شده‌اند. مقصر این جنایت‌ها، دولت‌های غربی (به ویژه، آمریکا و بریتانیا) هستند که به‌عنوانِ پشتیبانان رژیم اسرائیل، در نسل‌زداییِ فلسطینیان همدستی کرده‌اند. در این میان، یونیسف ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در غزه، اظهار کرد که این منطقه به گورستان هزاران کودک تبدیل شده و به‌طرز شگفت‌انگیزی شمار کودکان کشته شده در غزه در حال افزایش است؛ ضمن این که ترومای ناشی از جنگ برای کودکان تا نسل‌ها می‌تواند ادامه یابد، به طوری که پیش از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از ۸۰۰ هزار کودک معادل سه‌چهارم کل جمعیت کودکان در غزه، به حمایت‌های سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی است. در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که امروز آنچه در غزه بر کودکان می‌گذرد، نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است و جنایت‌های وارد شده بر کودکان غزه نقض واضح و آشکار هنجارهای بین‌المللی از جمله در زمینه حقوق کودک است.

کلید واژه ها: هفته پژوهش سازمان سمت جنایت‌های بین‌المللی علیه کودکان ازدیدگاه جرم‌شناسی جنگ (با تأکید بر جنایت نسل‌زدایی) دکتر مهرداد رایجیان


نظر شما :