همزمان با هفته پژوهش:

برگزاری نشست علمی «نگاشته‌های کهن غیراسلامی و تاریخ اسلام آغازین: امکانات و چالشها»

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۴ کد : ۶۶۶ اخبار
تعداد بازدید:۹۳۹
نشست علمی «نگاشته‌های کهن غیراسلامی و تاریخ اسلام آغازین: امکانات و چالشها» برگزار شد
برگزاری نشست علمی «نگاشته‌های کهن غیراسلامی و تاریخ اسلام آغازین: امکانات و چالشها»

به گزارش روابط عمومی «سمت»، نشست علمی «نگاشته‌های کهن غیراسلامی و تاریخ اسلام آغازین: امکانات و چالشها» همزمان با هفته پژوهش و با همت پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی در روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حضور جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده «سمت» به صورت مجازی و حضوری برگزار شد.
در این نشست دکتر محمد احمدی‌منش، عضو پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی با بیان پیشینه در خصوص نگاشته‌های کهن غیر اسلامی گفت: در مطالعات تاریخی و اسلامی همواره عادت بر این بوده که آغاز و گسترش اسلام در نخستین سدۀ اسلامی از دریچۀ گزارش‌های منابع اسلامی نگریسته شود و تا مدت‌ها گمان می‌شد که این منابع برای بررسی تاریخ اسلام آغازین و سرزمین‌هایی که به دست مسلمانان تصرف شد، بسنده‌اند. در چند دهۀ اخیر این نگرش درون‌نگرانه، دگرگونی یافته و رویکردهای تازه‌ای که البته گاهی هم از افراط برکنار نبوده‌اند، پدید آمده است.

وی در ادامه افزود: این نگاشته‌ها که آنها را نگاشته‌های «غیراسلامی و غیرعربی» می‌نامیم، انواع گوناگونی دارند: از یادداشت‌ها و نامه‌های شخصی گرفته تا تاریخ‌نامه‌های الاهیاتی؛ و از رساله‌های جدلی تا مکاشفه‌های آخرالزمانیِ پیشگویانه. موارد ذکر شده این امکان را فراهم می‌آورند تا چشم‌اندازی گسترده‌تر و ژرف‌تر دربارۀ اوضاع اجتماعی، فرهنگی و دینیِ آسیای غربی در سدۀ یکم و دوم هجری/ هفتم و هشتم میلادی به دست آوریم و مهم‌تر از همه این که ما را با نگاهی از بیرون، از دریچۀ چشم دیگران، به تاریخ آغازین اسلامی آشنا می‌کنند.

کلید واژه ها: هفته پژوهش سازمان سمت دکتر محمد احمدی‌منش نگاشته‌های کهن غیراسلامی و تاریخ اسلام آغازین: امکانات و چالشها


نظر شما :