«روش‌ های تجربی در زبان‌ شناسی شناختی» منتشر شد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۸ کد : ۸۷ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۰۶
سازمان مطالعه و تدوین به تازگی کتاب «روش‌ های تجربی در زبان‌ شناسی شناختی» را منتشر کرد.
«روش‌ های تجربی در زبان‌ شناسی شناختی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، کتاب «روش‌ های تجربی در زبان‌ شناسی شناختی» به معرفی روش‌های تجربی در تحقیقات زبان‌شناسی شناختی می‌پردازد. این کتاب برای نیل به دو هدف ترجمه شده است. هدفِ نخست، به سنّت روش‌شناختیِ تحقیقات زبان‌شناسی در ایران معطوف است. مطالعات شناختیِ زبان در ایران عمدتاً با روش‌های شمّی و شهودی انجام می‌شوند، در حالی که امروزه تحقیقات زبان‌شناسی شناختی در دنیا سمت و سویی تجربی و داده‌بنیان پیدا کرده‌اند. هدفِ دوم، پاسخگویی به نیازهای آموزشی و دانشگاهی است. رشته علوم شناختی زبان به‌تازگی در برخی از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران راه‌اندازی شده است، در حالی که منبع درسی جامعی که به طور انحصاری به روش‌های تحقیق تجربی در زبان‌شناسی شناختی اختصاص داشته باشد وجود ندارد. ترجمه این کتاب علاوه بر پاسخگویی به نیازهای آموزشی ـ پژوهشی دانشجویان و محققان این رشته، موجب معرفی، به‌کارگیری و ترویج معادل‌های علمی فارسی در حوزه روش‌شناسی زبان‌شناسی شناختی می‌شود.

کتاب اصلی 18 فصل دارد که از این میان 9 فصل برای ترجمه به صورت گزینشی انتخاب شد‌ه‌اند به این دلیل که بعضی از فصل‌ها به مطالعات موردی درباب زبان انگلیسی اختصاص دارند که ممکن است برای کتابی مقدماتی با مخاطب فارسی‌زبان جذابیت نداشته باشند. در گزینش فصل‌ها سعی بر این بوده است فصل‌هایی انتخاب شوند که به اصول و روش‌های کلی حاکم بر تحقیقات تجربی در زبان‌شناسی شناختی (حتی‌الامکان فارغ از داده‌های یک زبان خاص) توجه داشته‌اند.

این کتاب زمینه آشنایی زبان‌شناسان شناختی و نیز دیگر پژوهشگران علوم شناختی نظیر انسان‌شناسی، روان‌شناسی شناختی، عصب‌شناسی و علوم ارتباطات را با برخی از روش‌های تجربی مطالعه زبان و شناخت فراهم می‌سازد.

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته علوم شناختی ـ زبان‌شناسی در مقطع دکتری به عنوان منبع درس «روش‌های پژوهش در علوم‌ شناختی زبان» به ارزش 2 واحد ترجمه شده است و دانشجویان رشته زبان‌شناسی نیز می‌توانند از آن در دروس «زبان‌شناسی شناختی» و «روش تحقیق در زبان‌شناسی» به عنوان منبع جنبی استفاده کنند.

کتاب روش‌‌های تجربی در زبان‌شناسی شناختی تألیف استادان برجسته‌ای همچون مونیکا گونسالس - مارکس، ایرنه میتلبرگ، سیانا کولسن، مایکل جِی. اسپایوی و با ترجمه دکتر رامین گلشائی در 356 صفحه‌ و به بهای 300000 ریال در اسفندماه 1398 انتشار یافت و در دسترس جامعه دانشگاهی وسایر علاقه‌مندان قرار گرفت.

کلید واژه ها: تازه‌های نشر روش های تجربی زبان‌ شناسی شناختی


( ۲ )

نظر شما :