رئیس پژوهشکده «سمت»:

بسترسازی برای پژوهشگران علوم انسانی فراهم شود

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۱ کد : ۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۲۶
حمیدرضا خادمی رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه «سمت» به خبرنگار صداوسیما گفت: «باید بسترسازی مناسب برای پژوهشگران علوم انسانی در حوزه‌های مختلف علمی فراهم شود تا شاهد توسعه در حوزه علوم انسانی باشیم».
بسترسازی برای پژوهشگران علوم انسانی فراهم شود

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا خادمی در حاشیه مراسم بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان «سمت» گفت: «در هفته پژوهش قرار داریم و امروز بحث پژوهش و بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده بود، فعالیت‌های سازمان «سمت» و ابعاد پژوهشی این بیانیه مورد بررسی قرار گرفته است».

وی گفت: «فعالیت‌های اعضای هیئت علمی سازمان «سمت» در طرح‌های مختلف پژوهشی در حوزه علوم انسانی و تولید محتوا مورد پیگیری قرار داده شد».
خادمی با بیان اینکه علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی از لحاظ ماهیت و ذات متفاوت است، افزود: «توقعاتی که به لحاظ تجربی و کاربردی از سایر رشته‌های علوم می‌رود در علوم انسانی مطرح نیست و این علوم به عنوان علمی نظری و بنیادی مطرح است که در مباحث علم و فلسفه علم، کاربرد‌های مهمی دارد».
رئیس پژوهشکده سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها) با بیان اینکه در جوامع پیشرفته غربی علوم انسانی جایگاه والا و برتری دارد، اظهار داشت: «در کشور ما اتفاقات خوبی از لحاظ فعالیت در زمینه علوم انسانی رخ داده است و در دهه‌های اخیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست آقای حداد عادل شکل گرفته و هم اکنون در مرحله بازنگری از منابع دانشگاهی در حوزه علوم انسانی قرار گرفته است».
خادمی گفت: «پژوهشگران مختلف، تحقیقات بنیادی را در شاخه‌های مختلف علوم انسانی در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات دانشگاهی انجام می‌دهند، اما آنچه مهم است، این است که باید بسترسازی مناسب برای پژوهشگران عرصه علوم انسانی فراهم شود به طوری که این پژوهشگران در بحث آموزش عالی و علوم انسانی دارای منصب‌های مدیریتی شوند تا بتوانند طرح‌ها و برنامه‌های کشور‌های موفق دنیا مانند ژاپن در زمینه علوم انسانی را مدیریت کنند و به انجام برسانند؛ که این امر مستلزم سیاستگذاری در سطح کلان و انتخاب مدیران شایسته علوم انسانی در منصب‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است».

کلید واژه ها: حمیدرضا خادمی هفته پژوهش


نظر شما :