کتاب «سیاست‌های توسعه کشاورزی» منتشر شد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۱ کد : ۲۷۵ اخبار معرفی آثار
تعداد بازدید:۳۶۰۲
کتاب «سیاست‌های توسعه کشاورزی» اثر محمدحسین کریم توسط سازمان سمت در ۲۲۰ صحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۳ هزار تومان منتشر شد.
کتاب «سیاست‌های توسعه کشاورزی» منتشر شد

کتاب حاضر برای دانشجویان رشته اقتصاد / اقتصاد کشاورزی در مقطع کارشناسی به‌عنوان منبع اصلی درس «سیاست توسعه کشاورزی» تدوین شده است. امید است علاوه بر جامعۀ دانشگاهى، سایر علاقه‌‌مندان نیز از آن بهره‌‏مند شوند.

کتاب در هشت فصل برنامه‌ریزی و تدوین شده است. در فصل اول مفهوم و تعریف توسعه، توسعۀ پایدار، ترکیب منابع و گام‌های توسعه، تعاریف توسعه، توسعۀ پایدار کشاورزی، تکامل تاریخی توسعۀ کشاورزی، مشکلات بخش‌ کشاورزی در هزارۀ سوم‌، جهانی ‌شدن‌ اقتصاد و نظام‌های تولید، ارزش‌های توسعه، اهداف و معیارهای توسعه بیان شده است. در فصل دوم نظریه‌های مختلف در توسعه دربارۀ اهمیت بخش کشاورزی در توسعۀ اقتصادی، نقش کشاورزی در توسعۀ اقتصادی، مسائل و موانع توسعۀ کشاورزی، نقش کشاورزی در توسعۀ روستایی، الگوهای توسعۀ کشاورزی و روستایی، مراحل انتقال بین‌المللی کشاورزی شرح داده شده است. 

فصل سوم مباحث؛ پایداری در کشاورزی، سیاست‌های کشاورزی، اهداف و ابزارها، نارسایی بازار در سیاست‌گذاری، نارسایی دولت در سیاست‌گذاری، چرایی سیاست‌گذاری کشاورزی و نقش آن در توسعه، اهداف سیاست روستایی، ابزارهای سیاست روستایی، مدیریت سیاسی توسعۀ روستایی، تأثیرات سیاست‌های کشاورزی در توسعه تشریح شده است. در فصل چهارم دولت و کشاورزی پایدار، اخلاق و توسعۀ کشاورزی، قوانین کشاورزی و کشاورزی پایدار، رشد جمعیت و توسعه، نظریه‌های جمعیت و توسعۀ اقتصادی توضیح داده شده است. در فصل پنجم گزینه‌های کوتاه‌مدت و سیاست‌های بلندمدت، رفاه و آثار توزیعی تخصیصی سیاست‌های زراعی، ابزارها و مشکلات سیاست توسعۀ روستایی بیان شده است. 

فصل ششم به کشاورزی و توسعۀ اقتصادی، معیارهای راهبردی برای توسعۀ کشاورزی و انتقال سرمایه، روابط متقابل توسعۀ کشاورزی و توسعۀ صنعتی ـ خدماتی، سیاست‌های مقابله با ریسک و عدم حتمیت در کشاورزی، وضعیت ریسک (مخاطرات) در کشاورزی ایران، منابع ریسک و عدم حتمیت در کشاورزی، موانع و مشکلات ناشی از ماهیت ریسک‌ها در بخش کشاورزی، تعاونی‌های کشاورزی و توسعۀ روستایی اختصاص یافته است. در فصل هفتم رویکردهای اصلی توسعه در ایران، شاخص‌های بهره‌وری و انواع آن، شاخص بهره‌وری سرمایه، شاخص بهره‌وری کل عوامل بیان شده است. در فصل هشتم نیز سیاست‌های توسعۀ کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامۀ اول عمرانی (1327ـ1333)، برنامۀۀ دوم عمرانی 1340، برنامۀ سوم عمرانی (1341ـ1346)، برنامۀ چهارم عمرانی 1351 تبیین شده است.

در مقدمه این اثر آمده است: «سیاست‌های توسعۀ کشاورزی، شاخۀ تخصصی و تکمیلی از اقتصاد کشاورزی و علم اقتصاد است که حوزۀ کاربردی وسیعی در همه جای دنیا، به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه دارد. می‌دانیم که ایران یک کشور در حال توسعه است، بنابراین ایجاب می‌کند که دولت و مسئولان مستقیماً در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی دخالت یا حداقل بر آن‌ها نظارت داشته باشند و از همین دیدگاه مطالعۀ کتاب حاضر با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دانش‌پژوهان، محققان علم اقتصاد، برنامه‌ریزان اقتصادی، سیاست‌گذاران اجرایی و قانونی و همچنین کارشناسان مربوط مفید خواهد بود. یکی از مشکلات اساسی بشر امنیت غذایی است، به گونه‌ای که تأمین امنیت غذایی یکی از اهداف مهم راهبردی برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته‌ است. بدون شک به‌منظور دستیابی به امنیت غذایی علاوه براتخاذ سیاست‌های مطلوب و برخورداری بهینه از منابع کافی باید سیاست توسعۀ کشاورزی به گونه‌ای باشد که تمام نیازهای جامعه برآورده شود. امید است مؤلف توانسته باشد با تدوین این کتاب گام مؤثری در موفقیت دانشجویان عزیز بردارد. در اینجا بر خود لازم می‌دانم از تمام همکاران در سازمان «سمت» و عزیزانی که در فرایند تهیه، تدوین و چاپ این کتاب همکاری نمودند، تشکر کنم. امیدوارم اساتید، محققان، دانشجویان و صاحب‌نظران ارجمند، با نظر و پیشنهادهای خود ما را در پیشبرد اهداف این کتاب و برطرف کردن نواقص یاری فرمایند.»

در پشت جلد کتاب نیز درج شده است: «سیاست‌های توسعه کشاورزی، شاخه تخصصی و تکمیلی اقتصاد کشاورزی و علم اقتصاد است. یکی از مشکلات اساسی بشر امنیت غذایی است، به‌گونه‌ای که تأمین امنیت غذایی یکی از اهداف مهم راهبردی دولت‌هاست. به منظور دستیابی به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست‌های مطلوب و برخورداری بهینه از منابع کافی باید سیاست توسعه کشاورزی به گونه‌ای اتخاذ شود که تمام نیازهای جامعه برآورده شود. ایران یک کشور در حال توسعه است، بنابراین ایجاب می‌کند که دولت و مسئولان مستقیماً در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی دخالت یا حداقل نظارت داشته باشند. نویسنده کوشیده است پس از تبیین مفاهیم و تشریح سیاست‌های توسعه کشاورزی به بررسی برنامه‌های عمرانی دولت‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بپردازد. مطالعه کتاب حاضر علاوه بر دانشجویان به پژوهشگران و سیاست‌گذاران توصیه می‌شود.»

 

کلید واژه ها: کشاورزی توسعه کشاورزی سیاست توسعه کشاورزی اقتصاد کشاورزی سیاست کشاورزی بخش کشاورزی محمدحسین کریم


( ۳ )

نظر شما :